© Aydın Şafak

Türban mı?

Kuran-ı Kerim’in lafız alfabesi ile yazılışını, tercümesini ve tefsirini defalarca hatmeden kadın Molla olarak, türban konusundaki fikrimi ben de söylemek isterim. Kuran-ı Kerim’in Nur Suresinin 31. Ayetinde kadının örtünmesinden bahsedilir. Bu sure ayetinde örtünmek için işaret edilen bir obje tarif edilmemiştir, sadece kadının ziynet yerleri, dolayısı ile bu ziynet yerlerine taktıkları süs eşyalarının örtülmesi önerilmiştir.

<p>&Ccedil;ok kolay; T&uuml;rk&ccedil;e k&ouml;keninde t&uuml;lbentten t&uuml;remiş bir kelime.</p> <p>Fransızca&rsquo;da Turban, T&uuml;rk sarığı demek.</p> <p>Mısırlı Arkeolog Prof. <strong>Zahi Hawass</strong>&rsquo;ın bir a&ccedil;ıklamasında, kazı &ccedil;alışmalarında &ccedil;ıktığını iddia ettiği yazıtlara g&ouml;re&hellip;</p> <p>Eski Mısır d&ouml;neminde kadınların giydiği, g&ouml;ğ&uuml;sleri a&ccedil;ıkta bırakan abiye elbise olduğu, bu giysinin Arap k&uuml;lt&uuml;r&uuml;nde de adet olduğu bilgisine ulaştığını, Nur Suresi&rsquo;ndeki &ouml;rt&uuml;nme şeklinin, &ouml;n&uuml; a&ccedil;ık bu elbisenin edep yerini a&ccedil;ıkta bıraktığı i&ccedil;in, yani g&ouml;ğ&uuml;slerimizi &ouml;rtmemizi istediğini iddia eder.</p> <p>Nereden bakarsanız bakın, T&uuml;rban Eski Mısır kadınlarının giydiği dekolte elbise.</p> <p>Medenileşmenin olgunlaşmadığı d&ouml;nemlerde de kadını koruma adına bu elbise modelinin &ouml;rt&uuml;lmesi &ouml;nerisi&hellip;</p> <p>Bu ihtiya&ccedil;tan dolayısı ile &ouml;rt&uuml;n, &ouml;rt&uuml;, &ouml;rt&uuml;nmeyi ifade ve işaret eden bir kelime &ouml;znesi halini almış.</p> <p>* * *</p> <p>Kuran-ı Kerim&rsquo;in lafız alfabesi ile yazılışını, terc&uuml;mesini ve tefsirini defalarca hatmeden kadın Molla olarak, t&uuml;rban konusundaki fikrimi ben de s&ouml;ylemek isterim.</p> <p>Kuran-ı Kerim&rsquo;in Nur Suresinin 31. Ayetinde kadının &ouml;rt&uuml;nmesinden bahsedilir.</p> <p>Bu sure ayetinde &ouml;rt&uuml;nmek i&ccedil;in işaret edilen bir obje tarif edilmemiştir, sadece kadının ziynet yerleri, dolayısı ile bu ziynet yerlerine taktıkları s&uuml;s eşyalarının &ouml;rt&uuml;lmesi &ouml;nerilmiştir.</p> <p>Nur suresinin 31. Ayeti t&uuml;rbandan bahsetmez, t&uuml;rban &ouml;rt&uuml;nme şekli olarak en &ccedil;ok benimsenen &ouml;rt&uuml; t&uuml;r&uuml; ve &ouml;rt&uuml;n&uuml;n bağlama şekli ve bu genelin adıdır.</p> <p><strong>KADINLARIN SES &Ccedil;IKARAN S&Uuml;SLERİ</strong></p> <p>Nur suresinin 1. Paragrafında <strong>&ldquo;M&uuml;min kadınlara da s&ouml;yle haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar&rdquo;</strong> beyanı vardır. Bu; kadınların s&uuml;sl&uuml; ziynet eşyalarından dolayı uğrayabilecekleri her t&uuml;rl&uuml; fiziksel saldırının ve bu saldırıdaki temasın kadınların iffetine zarar vereceği i&ccedil;in, temaslı saldırıyı &ouml;nlemeyi beyan ettiği ortadadır.</p> <p>Kadına istemediği bir durumda dokunulması bedensel hakkına tecav&uuml;z olduğu i&ccedil;in, s&uuml;s eşyalarını &ouml;rtmeyerek olası saldırıyı engellememesinin de <strong>&ldquo;haram&rdquo;</strong> olacağı bu beyandadır.</p> <p>Nur Suresinde 2. paragrafında ise <strong>&ldquo;A&ccedil;ıkta kalanlardan başka s&uuml;slerini g&ouml;stermesinler&rdquo;</strong> derken, a&ccedil;ıkta kalan s&uuml;slerin parmaklarına taktıkları<strong> &ldquo;y&uuml;z&uuml;kler&rdquo;</strong> ve buruna takılan <strong>&ldquo;hızma&rdquo;</strong> olduğu anlaşılacaktır.</p> <p>Aynı surenin 5. Paragrafında ise <strong>&ldquo;Y&uuml;r&uuml;rken, gizledikleri s&uuml;sleri bilinsin diye ayaklarını yere vurmasınlar&rdquo;</strong> beyanından da; g&ouml;r&uuml;nmeyen ve ayakları yere vurunca ses &ccedil;ıkaran s&uuml;s eşyasının, ayak bileğine takılan <strong>&ldquo;halhal&rdquo;</strong> takısı olduğunu anlamamız zor değil.</p> <p><strong>SONU&Ccedil;TA&hellip;</strong></p> <p>Abdest alırken <strong>&ldquo;v&uuml;cudun a&ccedil;ıkta kalan yerleri temizlenmesi&rdquo;</strong> baz alınmış ve bu yerler i&ccedil;inde <strong>&ldquo;başın, kulak i&ccedil;i ve ensenin de mest edilmesi&rdquo;</strong> varken.</p> <p>Abdest alırken kadınlara, erkeklerden uzak durması ve mutlaka kapalı yerde olmaları &ouml;nerilmemişken&hellip;</p> <p>İslam&rsquo;ın ve İman&rsquo;ın şartlarında baş &ouml;rtme koşulu yokken&hellip;</p> <p>Kuran-ı Kerim&rsquo; in bu g&uuml;zel tavsiyesini yerine getirebilmek, kendi insiyatifimize kalmış bir durumdur.</p> <p><strong>Şayet kendi sa&ccedil;ımın g&ouml;r&uuml;nmesinin bir erkeğin yaşamını ve duygularını hayati bir boyutta etkileyeceğini d&uuml;ş&uuml;nm&uuml;yorum.</strong></p> <p><strong>Sa&ccedil;larımı g&ouml;rmekten rahatsız olan erkeklerin de bana bakmamalarını, Kuran-ı Kerim&rsquo;de insana saygı &ouml;rneklerinde &ouml;nerdiği gibi, g&ouml;z zinası işlememelerini</strong> tavsiye ediyorum.</p> <p>Nur Suresi&rsquo;nde kadın insiyatifine bırakılmış, taktığımız s&uuml;s eşyalarından dolayı olası saldırıyı &ouml;nlemek i&ccedil;in &ouml;neride bulunulmuş hakkımızı, siyasi malzeme olarak kullanılmasının da, gene Nur Suresi&rsquo;nin beyanına g&ouml;re haram olduğunu hatırlatmak isterim.</p> <p>Zira Nur Suresi&rsquo;nde de namus ve iffetimizi korumamızı istediği kişiler erkeklerdir.</p> <p>Yani: Erkek nefsine sahip &ccedil;ıkabilip, haram işlemezse kadınları da haramlarına ortak etmemiş olurlar.</p> <p>T&uuml;rban siyaset malzemesi olmanın dışında her şeydir.</p> <p>Sevgiyle kalın dostlar&hellip;</p>

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER